budgplan.gif (3871 bytes)

Virksomhedsregnskab 1998

3. Resultatanalyse

 

3.3  Aktivitets- og resultatanalyser vedr. hovedformål og delformål

 

3.3.1 Uddannelse

Tabel 3.4
Uddannelsesudgifter fordelt på delformål, bevillingsfinansierede

tabel3_4.gif (3635 bytes)

Delformålet anden uddannelse omfatter international studenterudveksling, adgangskursus til ingeniøruddannelserne samt "Livslang Uddannelse" og andre efteruddannelsesaktiviteter. Væksten i dette delformål skyldes øgede efteruddannelsesaktiviteter, bl.a. i form af tilbud til tidligere kandidater om faglig opdatering.

Udgifter og aktiviteter vedrørende de enkelte delformål er uddybet nærmere i det følgende.


3.3.1.1 Ordinær uddannelse

menuvr98_3.gif (8217 bytes)

Tabel 3.5
Aktivitets- og produktivitetstal for ordinær uddannelse

tabel3_5.gif (6014 bytes)

Anm.: Ved beregningen af uddannelsesudgifter pr. STÅ er der set bort fra fællesområdets udgifter til uddannelsesformål. Aktivitets- og produktivitetstal for adgangskursus til ingeniøruddannelserne fremgår af afsnit 3.3.1.5

Det fremgår af ovenstående tabel og nedenstående figurer, at der har været en vækst i både studenterbestand og i produktionen af STÅ, og at væksten har været fordelt på alle 3 fakulteter. Væksten i bestanden på i alt 17 % fra 1996 til 1998 har medført et kraftigt pres på såvel de fysiske rammer som på universitetets lærerkræfter. Dette pres har været forstærket af, at der inden for en række fagområder har været rekrutteringsvanskeligheder.

figur3_1.gif (3192 bytes)

        figur3_2.gif (4941 bytes)

 

Tabel 3.6
Ordinær uddannelse - ansøgere og optagne via KOT

tabel3_6.gif (2963 bytes)

                   figur3_3.gif (4656 bytes)

Til trods for et lille fald i antallet af 1. prioritetsansøgere i 1998 steg optaget i forhold til 1997. Det skyldes bl.a. at der i 1998 oprettedes en ny kandidatuddannelse i psykologi, og at det til forskel fra den generelle tendens lykkedes Aalborg Universitet at sikre et stigende optag på de teknisk-naturvidenskabe-lige uddannelser. Figuren nedenfor viser optaget fordelt på fakulteter.

figur3_4.gif (7015 bytes)


Tabel 3.7
Ordinær uddannelse - færdiguddannede

tabel3_7.gif (3381 bytes)

Antallet af færdiguddannede har i perioden 1995 – 1998 været faldende, hvilket skyldes virkningerne af det fald i tilgangen, som fandt sted i første halvdel af 1990’erne. Fra år 2000 forventes antallet af færdiguddannede at stige igen.


Tabel 3.8
Ordinær uddannelse - studieforløb årgang 1990-97

tabel3_8.gif (4007 bytes)

Anm.: Omfatter kun "normale" forløb, dvs. forløb, der er startet på 1. semester, hvorfor optagelsestallene ikke kan afstemmes med det totale 1.10 optag.

Gennemførelsesprocenten er i den undersøgte periode nået så højt som 66%, og kan stadigt vokse ( der er stadigt 9,7% indskrevne i den ældste årgang). Frafaldet ligger efter 3 års indskrivning konstant på ca. 25%, hvilket i forhold til resten af sektoren er lavt. "Indskrevet - u. STÅ" er de, der ikke har optjent STÅ i den sidste tællingsperiode. Denne gruppe af passive indeholder også de studerende der har registreret orlov, og den gruppe har gode muligheder for igen at bliver aktiv.


Tabel 3.9
Ordinær uddannelse - gennemsnitlig gennemførelsestid

tabel3_9.gif (1915 bytes)

Både bachelorer og kandidater har korte gennemsnitlige studietider i forhold til de normerede 3 og 5 år. En meget stor del af de færdige kandidater gennemfører på normeret tid, og 75 til 90 % gennemfører med under 1 års studietidsoverskridelse. Selvom studieeffektiviteten således ligger på et meget højt niveau, har der i perioden været et fald. Det er universitetets mål at standse dette fald, og der er med henblik herpå iværksat et analysearbejde.

 


Tabel 3.10
Ordinær uddannelse - optag fordelt på kvoter

tabel3_10.gif (2375 bytes)

Alle kvote 2 ansøgere, som søger optagelse på uddannelser med frit optag bliver overført til kvote 1-puljen. Antallet af kvote 2 optag i tabel 3.10 er således antallet af studerende, som er blevet optaget på en uddannelse med begrænset adgang, og som har suppleret deres gymnasiale eksamen.

Der var i 1998 adgangsbegrænsning på følgende uddannelser: Arkitektur & Design, Engelsk, Dansk, Humanistisk Informatik, Musik, Psykologi, Socialrådgiver, Historie og Sociologi.

 

bundn600.gif (624 bytes)

Revideret: 14. maj 1999.
Redaktion: Michael Sandersen
Design: Henning Jensen