 Virksomhedsregnskab 1998
3. Resultatanalyse
3.3 Aktivitets- og resultatanalyser vedr. hovedformål og delformål
3.3.1 Uddannelse
Tabel 3.4
Uddannelsesudgifter fordelt på delformål, bevillingsfinansierede

Delformålet anden uddannelse omfatter international
studenterudveksling, adgangskursus til ingeniøruddannelserne samt "Livslang
Uddannelse" og andre efteruddannelsesaktiviteter. Væksten i dette delformål skyldes
øgede efteruddannelsesaktiviteter, bl.a. i form af tilbud til tidligere kandidater om
faglig opdatering.
Udgifter og aktiviteter vedrørende de enkelte delformål er uddybet nærmere i det
følgende.
3.3.1.1 Ordinær uddannelse
|
 |
Tabel 3.5
Aktivitets- og produktivitetstal for ordinær uddannelse

Anm.: Ved beregningen af uddannelsesudgifter
pr. STÅ er der set bort fra fællesområdets udgifter til uddannelsesformål. Aktivitets-
og produktivitetstal for adgangskursus til ingeniøruddannelserne fremgår af afsnit
3.3.1.5 Det fremgår af ovenstående tabel og nedenstående
figurer, at der har været en vækst i både studenterbestand og i produktionen af STÅ,
og at væksten har været fordelt på alle 3 fakulteter. Væksten i bestanden på i alt 17
% fra 1996 til 1998 har medført et kraftigt pres på såvel de fysiske rammer som på
universitetets lærerkræfter. Dette pres har været forstærket af, at der inden for en
række fagområder har været rekrutteringsvanskeligheder. |


Tabel 3.6
Ordinær uddannelse - ansøgere og optagne via KOT


Til trods for et lille fald i antallet af 1.
prioritetsansøgere i 1998 steg optaget i forhold til 1997. Det skyldes bl.a. at der i
1998 oprettedes en ny kandidatuddannelse i psykologi, og at det til forskel fra den
generelle tendens lykkedes Aalborg Universitet at sikre et stigende optag på de
teknisk-naturvidenskabe-lige uddannelser. Figuren nedenfor viser optaget fordelt på
fakulteter. |

Tabel 3.7
Ordinær uddannelse - færdiguddannede

Antallet af færdiguddannede har i perioden 1995
1998 været faldende, hvilket skyldes virkningerne af det fald i tilgangen, som
fandt sted i første halvdel af 1990erne. Fra år 2000 forventes antallet af
færdiguddannede at stige igen. |
Tabel 3.8
Ordinær uddannelse - studieforløb årgang 1990-97

Anm.: Omfatter kun "normale"
forløb, dvs. forløb, der er startet på 1. semester, hvorfor optagelsestallene ikke kan
afstemmes med det totale 1.10 optag. Gennemførelsesprocenten
er i den undersøgte periode nået så højt som 66%, og kan stadigt vokse ( der er
stadigt 9,7% indskrevne i den ældste årgang). Frafaldet ligger efter 3 års indskrivning
konstant på ca. 25%, hvilket i forhold til resten af sektoren er lavt. "Indskrevet -
u. STÅ" er de, der ikke har optjent STÅ i den sidste tællingsperiode. Denne gruppe
af passive indeholder også de studerende der har registreret orlov, og den gruppe har
gode muligheder for igen at bliver aktiv. |
Tabel 3.9
Ordinær uddannelse - gennemsnitlig gennemførelsestid

Både bachelorer og kandidater har korte
gennemsnitlige studietider i forhold til de normerede 3 og 5 år. En meget stor del af de
færdige kandidater gennemfører på normeret tid, og 75 til 90 % gennemfører med under 1
års studietidsoverskridelse. Selvom studieeffektiviteten således ligger på et meget
højt niveau, har der i perioden været et fald. Det er universitetets mål at standse
dette fald, og der er med henblik herpå iværksat et analysearbejde. |
Tabel 3.10
Ordinær uddannelse - optag fordelt på kvoter

Alle kvote 2 ansøgere, som søger
optagelse på uddannelser med frit optag bliver overført til kvote 1-puljen. Antallet af
kvote 2 optag i tabel 3.10 er således antallet af studerende, som er blevet optaget på
en uddannelse med begrænset adgang, og som har suppleret deres gymnasiale eksamen.
Der var i 1998 adgangsbegrænsning på følgende uddannelser: Arkitektur & Design,
Engelsk, Dansk, Humanistisk Informatik, Musik, Psykologi, Socialrådgiver, Historie og
Sociologi. |

|