Systemisk uddannelse – for den refleksive praktiker.
Uddannelsen udbydes i et samarbejde
mellem Center for KompetenceUdvikling, Nordjyllands Amt og
Personaleudviklingssekretariatet, Aalborg Universitet.
Undervisningen varetages
primært af systemisk ledelses- og organisationskonsulent Jørgen Madsen, MacMann Berg, Århus.
Baggrund og metode
Uddannelsen har sit
teoretiske og praktiske omdrejningspunkt i en systemisk anerkendende tilgang
til livet i organisationer. At arbejde systemisk anerkendende handler om at få
øje på muligheder. At se problemer som uindfriede drømme samt at have fokus på,
hvordan det sprog vi bruger, er med til at skabe de resultater, vi opnår. I
uddannelsen arbejder vi med organisationen som et system af mennesker i
relationer, som gennem sproget søger at koordinere forståelser og handlinger.
Som medarbejder eller konsulent mv. er det nødvendigt at være bevidst om,
hvordan egen adfærd og handlinger er medskabende af andres adfærd og
handlinger, samt for de muligheder der kan opstå for udvikling og måden for
håndtering af fornyelser i organisationen.
Formål
Formålet med uddannelsen er at kvalificere deltagernes
kompetencer til at arbejde med aktive kommunikations- og refleksionsprocesser i
deres egen praksis som medarbejdere eller konsulenter mv.
Forløbet sætter fokus på medarbejdere,
konsulenter m.fl. som dem, der gennem kommunikationen kan fremme udvikling i
organisationer. Forløbet er tilrettelagt, så det giver den enkelte deltager de
bedst mulige betingelser for at udvikle og træne kommunikative færdigheder.
Forløb
Uddannelsen
gennemføres med 5 x 2 dages undervisningsmoduler suppleret med én
undervisningsdag med Peter Lang, KCC London. Derudover indlægges 4 enkeltdage,
hvor deltagerne arbejder i netværksgrupper med praktiske temaer fra egen
praksis og drøfter litteratur.
Indhold
Forløbet
gennemføres med en fordeling på ca. 1/3 systemisk teori og 2/3 øvelser i
metoder/værktøjer.
De teoretiske
elementer vil være oplæg om systemiske grundteorier, læsning af litteratur samt
drøftelser af litteratur på holdet og i netværksgrupperne.
Den praktiske del
vil være oplæg, hvor underviserne vil præsentere/vise konkrete værktøjer,
individuel og gruppemæssig træning i forskellige individuelle interview- og
konsultationsformer og dialogformer for grupper.
Et væsentligt sigte
er, at deltagerne kommer til at arbejde i forhold til deres egen praksis. Både
som enkeltperson og som kollega i forhold til andre.
Deltagerne vil
opøve konkrete praktiske færdigheder via en lang række praktiske systemisk
anerkendende arbejdsmetoder, superviseret af underviseren og holdets øvrige
deltagere.
Før første modul anbefaler vi, at deltagerne afstemmer
personlige og organisatoriske forventninger til deres deltagelse i uddannelsen
med deres leder. Denne drøftelse kan munde ud i en aftale om de områder, den
enkelte deltager skal fokusere på under forløbet. Disse fokusområder kan typisk
indeholde en målsætning for både en personlig-faglig og en organisatorisk
udviklingsdel.
For at sikre bedst mulig kobling til leder og/eller centrale
kollegaer, inviteres disse med i tre undervisningssammenhænge i løbet af
uddannelsen. På en del af første moduls første dag om eftermiddagen, på hele
undervisningsdagen med Peter Lang og på hele den sidste dag på det afsluttende
modul 5.
I nedenstående
oversigt er indholdet på de enkelte moduler nærmere beskrevet.
Modul et er introduktion til den systemisk
anerkendende teori og metode, hvor fokus vil være på kommunikation i systemisk
perspektiv.
Der vil bl.a. blive
fokuseret på begreberne kontekst, neutralitet, autopoesis, læring, refleksion,
og der vil blive arbejdet med Appreciative Inquiry – i både teori og praksis.
Både den teoretiske
og praktiske del vil have sit afsæt i bogen Appreciative
Inquiry – en konstruktiv metode til positive forandringer og i bogen Systemisk Ledelse.
På modulet vil der
desuden blive etableret netværksgrupper, som er gennemgående i hele forløbet.
Som en del af netværksetableringen, vil vi se på gruppedynamik i et systemisk
perspektiv.
På modul to vil fokus være på forskellige måder at positionere
sig på, i forhold til opgaver og samarbejde.
Det teoretiske og praktiske arbejde vil være knyttet til Karl
Tomms og MacMann Bergs definitioner af forskellige spørgsmålstyper.
Deltagernes roller
som konsulent/coach, der kan hjælpe andre i forbindelse med udviklingsopgaver,
vil danne udgangspunkt for træning i og udvikling af dialog- og
interviewkompetencer.
Ceccins
neutralitetsbegreb undersøges yderligere og redefineres, så det kan anvendes i
organisatoriske sammenhænge.
Med udgangspunkt i
Maturanas domæneteori vil vi arbejde med begreberne ’univers’ og ’multivers’ og
sætte yderligere fokus på kontekstbegrebets anvendelse i daglige organisatorisk
praksis.
Litteraturen til
modul to vil være uddrag af bogen Systemisk Ledelse samt en artikel af
Karl Tomm: Er hensigten at stille
lineære, cirkulære, strategiske eller refleksive spørgsmål?
På modul tre vil vi
sætte fokus på gruppe/team som en organisations-udviklingssamtale. Hvad enten
den gennemføres i større eller mindre grupper.
Vi gennemgår
forskellige set-up for samtaler og ser på, hvordan en struktureret og styret
samtale kan anvendes som redskab til fremadrettet udvikling i forhold til en
given opgaveløsning eller til at følge vedtagne strategier.
Vi ser på
’konsulentrollen’ i et systemisk perspektiv og på deres opgave: at gøre
forskellighed til en ressource i det organisatoriske liv.
Både den teoretiske
og praktiske del vil have sit afsæt i bogen: Udviklingssamtaler i grupper – udvikling gennem dialog samt i
uddrag af bogen Systemisk ledelse.
Modul 4: At håndtere modsætninger i
organisationen, den 6. og 7. marts 2006 – eksternat på Kommunedatas
Kursuscenter, Hadsundvej 184, Aalborg
På modul fire
kommer deltagerne til at arbejde med forskellige måder at håndtere modsætninger
i samarbejdsrelationer. Temaet psykisk arbejdsmiljø vil blive behandlet ud fra
en systemisk vinkel.
Fokus vil være på
sprog og forestillinger som en social konstruktion, og de muligheder det giver
at arbejde konstruktivt med modsætninger som forudsætning for udvikling.
Kontekstbegrebet vil igen være i spil.
Vi vil komme til at
arbejde med håndtering af den besværlige side af organisationen – den svære
samtale og se på de sprogspil, der kan forstyrre så tilpas, at de skaber
nødvendige nye indsigter.
Teoretisk vil
omdrejningspunktet være Cronen & Pearces CMM-teori, som fokuserer på,
hvordan vi tolker vore oplevelser gennem et personligt filter sammensat af både
personlige, kulturelle og samfundsmæssige elementer. Litteraturen til dette
modul vil være uddrag af bøgerne Systemisk
Ledelse og Appreciative
Inquiry.
På modul fem vil
metoder til at arbejde med visioner, værdier og strategi blive gennemgået, og
vi vil sætte fokus på medarbejderens/konsulentens rolle som kulturskaber og
kulturudvikler.
På dette sidste
modul vil holdet og underviser i tæt samspil lave en praktisk og teoretisk
syntese over forløbet. Refleksioner over inspirationer og
anvendelsesmuligheder af det lærte i forhold til leder-/medarbejder- og
konsulentrollen vil være i centrum.
Netværksgrupperne
fremlægger deres opsummerede læring i et set-up, der både skal indeholde
praktiske øvelser og teoretiske oplæg.
Peter Lang er kendt
som en meget dygtig teoretiker og praktiker indenfor systemisk anerkendende
organisationsudvikling. Peter vil denne dag tage udgangspunkt i forskellighed
som en ressource og gennem sit arbejde med Appreciative
Inquiry, invitere deltagerne
ind i den idéverden af muligheder det giver, når fokus er på de livgivende og
fremadrettede handlinger. Kursusdeltagerne kan til denne dag invitere 3
samarbejdspartnere fra arbejdspladsen med (leder/mentor/kollegaer) til at
deltage, hvorved der kan skabes fælles referenceramme og forankringen i
organisationen understøttes.
Litteratur
Til hvert modul skal der læses udvalgt litteratur.
Litteraturen gennemarbejdes i netværksgrupperne med efterfølgende refleksioner
og drøftelser på holdet. Litteraturen udleveres til hvert modul.
Undervisere
Jørgen Madsen fra
MacMann Berg (alle moduler).
Bente Lindegaard
fra MacMann Berg (modul 2).
Peter Lang,
Kensington Consultation Center, London (særskilt undervisningsdag den 24.
januar 2006).
MacMann Berg
udsteder et uddannelsesbevis, hvor uddannelsens teoretiske og praktiske indhold
beskrives. Gennemført uddannelse giver fx adgang til MacMann Bergs systemiske
overbygningsuddannelse. Udarbejdes der en skriftlig opgave i forbindelse med
uddannelsen, kan der eventuelt gives merit i forhold til MacMann Bergs
systemiske diplom og masteruddannelse. Retningslinier kan rekvireres. Merit
gives ud fra individuel vurdering i forhold til tidligere uddannelse.
Deltagerantal
Holdet består af
max. 20 deltagere (ekskl. gæster jf. ovenfor)
Der tilstræbes en
ligelige fordeling af deltagere fra Aalborg Universitet og Nordjyllands Amt.
Betaling
Prisen for kurset
er 17.900 kr.
Kursusprisen
includerer undervisning, lokaler, ophold, forplejning og materialer.
Leder/mentor/kollegaers deltagelse i modul 1 og modul 5 samt til Peter Lang
arrangementet er iberegnet.
Tilmelding
Du finder
tilmeldingsblanket på internettet.
For ansatte ved
Nordjyllands Amt: CKUs hjemmeside link:
For ansatte ved
Aalborg Universitet: PUSs hjemmeside link: www.aau.dk/pus
BEMÆRK ! Absolut sidste tilmeldingsfrist er den 13. september 2005.
Yderligere oplysninger
Kursusindhold,
metode mv.: Konsulent Jørgen Madsen, MacMann Berg, Tlf. 86 76 13 44
Praktiske oplysninger,
tilmelding mv.:
Ansatte ved
Nordjyllands Amt: Konsulent Jens Ravnholt Pedersen, CKU, tlf. 98 77 1021
Ansatte ved AAU:
Udviklingskonsulent Lisbeth Rosted, PUS, tlf. 96 35 95 79