3. Resultatanalyse 3.1 Disponering og struktur
I afsnit 3.2 vises universitetets indtægter og udgifter fordelt
på finansieringskilder hhv. hovedformål. Regnskabstallene omfatter både
bevillingsfinansierede og markedsstyrede aktiviteter, og kan således afstemmes med
driftsregnskabet i afsnit 5. Afsnit 3.3 og 3.4 omfatter alene bevillingsstyrede
aktiviteter, dvs. samtlige aktiviteter bortset fra Finanslovens underkonto 90
Indtægtsdækket virksomhed.
I afsnit 3.2 og 3.3 er aktiviteter og resultater fordelt på
hovedformål og delformål. I forhold til VR98 er formålsopdelingen ændret, idet
forskeruddannelse er overført fra hovedformålet uddannelse til hovedformålet forskning.
Ved formålsfordelingen er en mindre del af udgifter og årsværk direkte henført til
formål ved den løbende regnskabsmæssige registrering. Den direkte kontering på formål
omfatter især Andre faglige formål, Generel ledelse og administration, Andre fælles
formål samt Kapitalformål. Endvidere kan en mindre del af ressourceforbrug og årsværk
henføres direkte til uddannelsesformål.
Størstedelen af udgifter og årsværksforbrug til uddannelse og
forskning er fordelt ved hjælp af fordelingsnøgler. Disse nøgler er baseret på
oplysninger fra fakulteter/institutter om fordelingen af det videnskabelige personales
opgaver. Fordelingen af fællesområdets uddannelsesudgifter på delformål er foretaget
dels ved direkte kontering (international studenterudveksling og kontoret for åben
uddannelse), dels proportionalt med fordelingen på delformål på de faglige
hovedområder.
I afsnit 3.4 vises aktivitets- og resultatanalyser på fakultets- og
hovedområdeniveau. Henføringen til hovedområder svarer til den organisatoriske
opdeling, dvs. at udgifter til fakultetsadministration, studieadministration mv. indgår i
oversigten over fællesområdet. Opgørelserne for de enkelte fakulteter svarer således
til de aktiviteter, der indgår i de pågældende fakultetsråds ansvarsområde.
3.2 Udgifter og indtægter fordelt på hovedformål
Tabel 3.1 Hovedformålsoversigt

Anm. I forhold til virksomhedsregnskabet for 1998 er
udgifter til forskeruddannelse flyttet fra uddannelse til forskning.
I tabel 3.1 er indtægterne opdelt på
indtægtstyper, mens udgifterne er fordelt på formål. Dette indebærer, at man fx ikke
kan sammenligne indtægter og udgifter til uddannelses- og forskningsaktiviteter.
Indtægterne til disse aktiviteter indeholder bevillinger til fællesudgifter, som på
udgiftssiden er henført til "Generel ledelse og administration" og "Andre
fælles formål".
Stigningen i taxameterindtægter skyldes en stigning i produktionen af
studenterårsværk (STÅ). Ved vurderingen af udviklingen i forskningsindtægterne skal
der tages hensyn til, at der i 1997 blev foretaget en ændring af regnskabspraksis for så
vidt angår tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, hvilket vanskeliggør en
sammenligning mellem 1997 og øvrige år. Af den interne overførselsindtægt vedrører
36,8 mio. kr. overhead af ekstern virksomhed og de resterende 29,6 mio. kr. vedrører
overflytningen af opsparede midler fra Underkonto 95. På udgiftssiden er overheadbeløbet
indregnet i udgifterne til formålene "Generel ledelse og administration" og
"Andre fælles formål". Som følge af væksten i ekstern virksomhed er
forskningsudgifternes andel af de samlede udgifter steget fra 38,3 % i 1996 til 41,4 % i 1999.
Tabel 3.2 Tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed

I tabel 3.2 vises udviklingen i den tilskudsfinansierede
forskningsvirksomhed fordelt på finansieringskilder. Som det fremgår har der været en
betydelig vækst i de statslige fonds- og programmidler samt ikke mindst i de private
tilskud.
Tabel 3.3 Udgiftsfordeling på hovedformål

Anm. : Udgiftsfordelingen er beregnet for de
samlede udgifter ekskl. overheadudgifter.
Forskydningerne mellem uddannelses- og
forskningsaktiviternes andel af de samlede udgifter skyldes væksten i tilskudsfinansieret
forskning.
3.3 Aktivitets- og resultatanalyser vedr. hovedformål og
delformål
3.3.1 Uddannelse
Tabel 3.4 Uddannelsesudgifter fordelt på delformål, bevillingsfinansierede

Anm.: I 1999 er Anden udd. inkl. udgifter til
DCN (10,2 mio.kr.)
Delformålet anden uddannelse omfatter
international studenterudveksling, adgangskursus til ingeniøruddannelserne samt
"Livslang Uddannelse" og andre efteruddannelsesaktiviteter. Væksten i dette
delformål skyldes øgede efteruddannelsesaktiviteter, bl.a. i form af tilbud til
tidligere kandidater om faglig opdatering.
Udgifter og aktiviteter vedrørende de enkelte delformål er uddybet
nærmere i det følgende.
3.3.1.1 Ordinær uddannelse
Tabel 3.5 Aktivitets- og produktivitetstal for ordinær uddannelse

Anm.: Ved beregningen af uddannelsesudgifter pr.
STÅ er der set bort fra fællesomrdets udgifter til uddannelsesformål. Aktivitets- og
produktivitetstal for adgangskursus til ingeniøruddannelserne fremgår af afsnit 3.3.1.5
Det fremgår
af ovenstående tabel og nedenstående figurer, at der har været en vækst i både
studenterbestand og i produktionen af STÅ, og at væksten har været fordelt på alle 3
fakulteter. Væksten i bestanden på i alt 20 % fra 1996 til 1999 har medført et kraftigt
pres på såvel de fysiske rammer som på universitetets lærerkræfter. Dette pres har
været forstærket af, at der inden for en række fagområder har været
rekrutteringsvanskeligheder.

Tabel 3.6 Ordinær uddannelse - ansøgere og optagne

Antal 1. prioritetsansøgere og optag pr.
1.10

Til trods for et fald i antallet af 1. prioritetsansøgere i 1998 og
1999 er optaget steget i forhold til 1998. Figuren nedenfor viser optaget fordelt på
fakulteter.

Tabel 3.7 Ordinær uddannelse - færdiguddannede

Antallet af færdiguddannede har i perioden 1995 1998 været
faldende, hvilket skyldes virkningerne af det fald i tilgangen, som fandt sted i første
halvdel af 1990erne. I 1999 steg antallet af færdiguddannede igen.
Tabel 3.8 Ordinær uddannelse - studieforløb årgang 1991-98

Anm.: Omfatter kun "normale" forløb,
dvs. forløb, der er startet på 1. semester, hvorfor optagelsestallene ikke kan afstemmes
med det totale 1.10 optag.
Gennemførelsesprocenten er i den undersøgte
periode nået så højt som 63%, og kan stadigt vokse ( der er stadigt 11,1% indskrevne i
den ældste årgang). Frafaldet
ligger efter 3 års indskrivning konstant på ca. 27%, hvilket i forhold til resten af
sektoren er lavt. "Fortsat optaget uden STÅ-produktion" er de, der ikke har
optjent STÅ i den sidste tællingsperiode. Denne gruppe af passive indeholder også de
studerende der har registreret orlov, og den gruppe har gode muligheder for igen at blive
aktiv.
Tabel 3.9 Ordinær uddannelse - gennemsnitlig gennemførelsestid

Både bachelorer og kandidater har korte gennemsnitlige studietider
i forhold til de normerede 3 og 5 år. En meget stor del af de færdige kandidater
gennemfører på normeret tid, og 75 til 90 % gennemfører med under 1 års
studietidsoverskridelse.
Der var i 1999 adgangsbegrænsning på følgende uddannelser: Arkitektur & Design,
Humanistisk Informatik, Musik, Musikterapi, Psykologi, Socialrådgiver, Historie og
Sociologi . For Musik og Musikterapi udmønter adgangsbegrænsningen sig ved
optagelsesprøver.
3.3.1.2 Åben uddannelse
- Aktivitets og produktivitetstal for åben uddannelse

Udviklingen i antal årselever dækker over et fald i antal
årselever ved de humanistiske uddannelser, et mindre fald ved de samfundsvidenskabelige
uddannelser og en stigning ved de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser. Faldet på det
humanistiske område skyldes dels de markante reduktioner i uddannelsestaxametrene, som
gennemførtes med finansloven for 1997, dels at tilgangen til sidefag i psykologi er
reduceret som følge af, at psykologi er oprettet som en ordinær uddannelse i 1998.
Den stigende deltagerbetaling er en konsekvens af ændringen i
sammensætningen i antallet af årselever i retning af flere deltagere på
masteruddannelserne, hvor deltagerbetalingen er højere.
Tabel 3.12 Åben uddannelse - deltagere og færdiguddannede

Af tekniske grunde er studenter bestanden opgjort pr. 1.10 for alle årene, hvilket
betyder en undervurdering af antallet af studerende, som har modtaget undervisning under
åben uddannelse.
I opgørelsen for 1.10. 1998 og 1999 er enkeltfagene medtaget på
følgende måde: Enkeltfag, der stammer fra eksisterende heltidsuddannelser, er medtaget
under Heltidsuddannelser udbudt på deltid. Enkeltfag, der stammer fra
deltidsuddannelser, er medtaget under Deltidsuddannelser. Denne kategorisering er
valgt, fordi en generel kategori til enkeltfag ikke bidrager til at belyse forholdet
mellem omfanget af aktiviteter på Heltidsuddannelser udbudt på deltid og
Deltidsuddannelser.
Universitetet udbyder åben uddannelse for at tilvejebringe
uddannelsestilbud for voksne inden for fagområder, hvor den samfundsmæssige udvikling
eller ændringer i arbejdsmarkedets behov for kvalifikationer har skabt behov for efter-
og videreuddannelse. For at bedre fleksibiliteten i uddannelsestilbuddet samt skabe et
bredere studenterunderlag er åben uddannelse efter behov tilrettelagt som
fjernundervisning.
3.3.1.3 Internationalisering
Til dækning af omkostninger i forbindelse med studerende, som
sendes på udvekslingsophold i udlandet (udgående studerende) eller udenlandske
udvekslingsstuderende, der optages på universitetet (indgående studerende) ydes et
internationaliseringstilskud.
I 1999 har 304 af universitetets studerende deltaget i studie- eller
praktikophold i udlandet, mens universitetet har modtaget 179 udenlandske studerende, jf.
nedenstående tabel.
Tabel 3.13 Antal studerende, der udløser internationaliseringstilskud
Studerende,
som udløser internationaliseringstilskud |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1996 |
|
1997 |
|
1998 |
|
1999 |
Udgående
studerende |
|
|
395 |
|
378 |
|
332 |
|
304 |
Indgående
studerende |
|
|
106 |
|
136 |
|
135 |
|
179 |
Studerende i alt |
|
|
501 |
|
514 |
|
467 |
|
483 |
En række forhold skal opfyldes for at modtage
internationaliseringstilskuddet. Bl.a. skal studie/praktikopholdet være af minimum tre
måneders varighed, og opholdet skal indgå i uddannelsen i udlandet/Danmark.
Med henblik på at styrke det internationale islæt er der desuden
oprettet en række uddannelsesforløb, hvor undervisningen er tilrettelagt på engelsk, og
som er specielt rettet mod udenlandske studerende og danske studerende, der ønsker en
international uddannelse.
P.t. er der udenlandske studerende, som følger engelsksprogede
studieforløb inden for Management in an International Perspective, International Business
Economics, International Development Studies, European Studies, Acoustics, Biomedical
Engineering, Indoor Environmental Engineering, International Technology Planning, Mobil
Communication, Intelligent Multimedia og Statistics.
Antallet af udenlandske studerende på Aalborg Universitet har efter
1997 været stærkt stigende.
Tabel 3.14 Udenlandske studerende ved AAU


Det samlede antal udenlandske studerende på AAU er her defineret som
udenlandske statsborgere indskrevet på en af de engelsksprogede studieretninger specielt
rettet mod udenlandske studerende, og udenlandske statsborgere, som ikke har en dansk
gymnasial eksamen, dvs. incl. udenlandske studerende, som udløser
internationaliseringstilskud.
3.3.1.4 Ikke-videregående uddannelse
Ikke-videregående uddannelser består af adgangskursus til
ingeniøruddannelserne.
Aktivitets- og produktivitetstal for adgangskursus fremgår af
nedenstående oversigt:

* ) Bestanden for Esbjerg er ikke
indeholdt i den samlede bestand for 1996.
3.3.1.5 Kvalitetssikring
Tabel 3.15 Evalueringer fra Evalueringscentret

For de i 1999 gennemførte evalueringer har Evalueringscenterets
konklusioner været, at uddannelserne er fagligt velfunderede med høje
gennemførelsesprocenter og lave gennemsnitlige studietider.
På baggrund af anbefalingerne i evalueringsrapporterne er der
foretaget revisioner af studieordninger samt i vægtning og tilrettelæggelse af
undervisningen.
3.3.1.6 IT-Vest
Aalborg Universitet deltager i IT-Vest, der er oprettet ved Akt 181
12/5 1999. IT-Vest er et center for IT-forskning og IT-uddannelser i Vestdanmark, og er
etableret som et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Handelshøjskolen i Århus og Syddansk Universitet. Aktiviteterne udføres på de
respektive universiteter, og i 1999 har Aalborg Universitet udbudt følgende uddannelser
under IT-Vest:
- Masteruddannelse i Industriel IT
- Kandidat- og masteruddannelse i Multimedier
- Kandidat- og masteruddannelse i Softwarekonstruktion.
På grund af den korte tid til markedsføring af IT-Vests uddannelser,
har der i 1999 kun været optag på kandidatuddannelsen i Multimedier og masteruddannelsen
i Industriel IT, der er oprettet som åben uddannelse.
I opgørelse for Åben Uddannelse - jf. afsnit 3.3.1.2 - indgår
masteruddannelsen i Industriel IT med følgende tal:
|
|
1999 |
Antal årselever |
|
8,5 |
Deltagerbetaling mio. kr. |
|
0,3 |
Taxameterindtægt mio. kr. |
|
0,3 |
3.3.2 Forskning
Tabel 3.16 Forskningsudgifter - bevillingsfinansierede

Som det fremgår af tabel 3.16, kan væksten i forskningsudgifterne
fra 1998 til 1999 henføres til stigende udgifter til både basisforskning og til
tilskudsfinansieret forskning.
Af hensyn til den forskningsbaserede undervisning bør der være
balance mellem udviklingen i bevillingen til basisforskning og STÅ-produktionen. Dette
forhold er belyst i nedenstående figur, som viser, at væksten i STÅ-produktionen har
ført til et fald i forskningsbevilling pr. STÅ i forhold til 1998.
Figur 3.17 Forholdet mellem STÅ-produktionen og basisforskningsbevillingen

Figur 3.18. Forholdet mellem VIP- personale og STÅ.

Af hensyn til den kvalificerede undervisning bør der være balance
mellem antallet af videnskabeligt personale og STÅ-produktionen. Dette forhold er belyst
i figur 3.18, som viser, at antal producerede STÅ pr. vip-årsværk har ligget stabilt de
sidste 4 år på 12.
Tabel 3.19 Forholdet mellem basisforskningsbevillingen og
tilskudsfinansieret forskning

I tabel 3.19 vises forholdet mellem basisforskning og
tilskudsfinansieret forskning. Fra at udgøre 60 % af summen af basisforskning og
tilskudsfinansieret forskning i 1996 er basisforskningens andel reduceret til 51 % i 1999.
I tabel 3.20 vises forskningsindtægterne ved tilskudsfinansieret
forskning fordelt på fakulteter samt disse indtægters andel af de samlede
forskningsindtægter. Ved sammenligningen af forskningsindtægterne i tabel 3.20 med de
ovenstående oplysninger om forskningsudgifter (tabel 3.16) skal opmærksomheden henledes
på, at indtægterne - ud over forskningsformål - også omfatter midler til dækning af
fællesområdeudgifter.
Tabel 3.20 Eksterne forskningsindtægter - omfang og andel

Det store omfang af eksterne midler er efter universitetets
opfattelse tegn på forskningskvalitet, da disse bevillinger kun opnås efter hård
konkurrence og evaluering.

For at sikre en hurtig og effektiv udveksling af viden og ny teknologi
formidler universitetet sine forskningsresultater bl.a. gennem netværk, der er etableret
mellem universitetets forskningsmiljøer og erhvervsvirksomheder samt offentlige
institutioner.
Der eksisterer nu 30 netværk (19 nye oprettet i 1999) med i alt 1.760
medlemmer. Der udsendes to generelle nyhedsbreve 4 gange årligt med et oplag på 6.000
eksemplarer pr. gang. Netværkene dækker alle tre fakulteter og som eksempel kan nævnes
en række netværk inden for IKT-området (både udvikling og anvendelse) , sundhed og
teknologi, ventilation, design, erhvervssprog, trafik m.fl. Desuden eksisterer der 5
netværk rettet mod underviserne på de gymnasiale uddannelser.
Aalborg Universitet samarbejder også med Nordjyllands Videnpark (NOVI)
for nyttiggørelse af forskningsresultater til anvendelse i private virksomheder.
Tabel 3.21 Evalueringer og peer reviews

Den ene evaluering der er foretaget i 1999 er for planlægning og arealforvaltning.
Tabel 3.22 Konfererede doktorgrader

3.3.2.1 Forskeruddannelse
Tabel 3.23 Forskeruddannelse: Aktivitets- og produktivitetstal

3.3.3 Øvrige hovedformål
Tabel 3.24 Biblioteksoplysninger


Det samlede udlån af bibliotekets materialer er steget med 19 % fra 1998 til 1999,
mens antallet af bestillinger fra on-line databaser næsten er tredoblet. Det afspejler
universitetsbibliotekets omstilling til elektroniske tidsskrifter og databaser, som er
tilgængelige døgnet rundt og muliggør at mange brugere kan benytte samme dokument i
løbet af en dag.
3.4 Aktivitets- og resultatanalyser på hovedområdeniveau
3.4.1 Det Humanistiske Fakultet
Tabel 3.25 Det Humanistiske Fakultet

Anm.: Tilskudsfinansieret forskning er inkl. 0,8
mio. til ph.d. forskning. Forskningsudgifter er ekskl. Indtægtsdækket Virksomhed
(underkonto 90).
Inden for ordinær uddannelse har der i perioden 1998 til 1999 været
status quo i studenterbestanden. Dette dækker i midlertidigt over to modsat rettede
tendenser, et øget optag på psykologi svarende til en ekstra årgang, samt at fakultetet
i 1999 har intensiveret indsatsen for at få inaktive studerende til at melde sig ud.
Samlet betyder det, at andelen af aktive studerende set i forhold til den samlede
studenterbestand er stigende.
I forhold til 1998 har der været en stigning i STÅ-produktionen på
8%.
Stigningen i STÅ-produktion kan hovedsageligt forklares med, at det
betydelige meroptag af studerende i 1998 på psykologiuddannelsen først begyndte at
producere STÅ i 1999. Der er på psykologi registreret 71 flere STÅ i 98/99 end i 97/98.
Denne udvikling har været medvirkende til et fald i den gennemsnitlige
uddannelsesudgift pr. STÅ på 5% i forhold til 1998.
Tendensen til et fald i antallet af årselever indenfor åben
uddannelse er forsat i 1999 og har påvirket den gennemsnitlige uddannelsesudgift pr.
årselev med 13% i opadgående retning. For at vende udviklingen udbyder fakultetet en
række nye åbne uddannelser. Masteruddannelser under IT-Vest samarbejdet starter pr.
1.9.2000, mens masteruddannelse i engelsk teknisk kommunikation og diplomuddannelse i
dansk teknisk kommunikation igangsættes pr. 1.2.2001.
Væksten inden for den tilskudsfinansierede forskning skyldes
hovedsageligt bevillinger til en række projekter, hvor af de største er:
OMIS-projektet (Erhvervsfremmestyrelsen), Betydende former (SHF), The
staging of virtual 3D-spaces (Forskningsrådene) samt forskernetværk for læring
(Forskningsrådene).
Fra 1998 til 1999 er der sket en ændring i opgørelsesmetoden bag
forskeruddannelse. Fra og med 1999 henføres udgifterne til ph.d.-stipendiaternes løn til
hhv. forskning og undervisning alt efter fordelingen af deres arbejdstid. I
virksomhedsregnskabet betyder dette, at de under forskeruddannelse opgjorte udgifter i
1999 alene omfatter uddannelsesudgifterne/de taksameterbetalte udgifter forbundet med
forskeruddannelsen.
3.4.2 Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Tabel 3.26 Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Anm.: Tilskudsfinansieret forskning er inkl. 2,1
mio. til ph.d. forskning. Forskningsudgifter er ekskl. Indtægtsdækket Virksomhed
(underkonto 90).
I fakultetets "Udviklingsplan for Det samfundsvidenskabelige
Fakultet 1999-2001" er de overordnede mål for uddannelse, forskning og
forskeruddannelse beskrevet og der er endvidere anført, hvordan disse overordnede mål
for fakultetet udmønter sig i konkrete målsætninger, aktiviteter og initiativer. Her
skal kun beskrives dele af disse målsætninger og status herfor ved udgangen af
regnskabsåret 1999.
En central målsætning er bl.a. "at sikre en tæt og produktiv
sammenhæng mellem forskning og undervisning", hvilket konkret udmønter sig ved
at institutlederne aktivt deltager i fordelingen af lærerressourcerne til de enkelte
uddannelser for at sikre det optimale samspil mellem forskning og uddannelse. Den
forskningsbaserede undervisning er i fokus, hvilket bl.a. har medført en højere
fastlærerdækning på såvel de ordinære som de åbne uddannelser ikke kun på
grund af flere faste stillinger, men også ved en mere bevidst anvendelse af ansatte under
den supplerende stillingsstruktur (finansieret af eksterne midler).
Et andet centralt felt er forskeruddannelsen, hvor de studerende
indskrives under et godkendt program og eller netværk. Fakultetet tilskynder
institutterne til at øge antallet af ph.d.-studerende bl.a. ved at stille øgede midler
til rådighed herfor bl.a. i form af samfinansiering. I 1999 har 56 personer (med
forskellig finansieringsgrundlag) været indskrevet som ph.d.-studerende, hvoraf 8 har
fået tildelt graden i 1999. Af de 56 er 18 indskrevet i 1999.
Fra 1998 til 1999 er der sket en ændring i opgørelsesmetoden bag
forskeruddannelse. Fra og med 1999 henføres udgifterne til ph.d.-stipendiaternes løn til
hhv. forskning og undervisning alt efter fordelingen af deres arbejdstid. I
virksomhedsregnskabet betyder dette, at de under forskeruddannelse opgjorte udgifter i
1999 alene omfatter uddannelsesudgifterne/de taksameterbetalte udgifter forbundet med
forskeruddannelsen.
Antal årselever på åben uddannelse er faldet med 6 i forhold til
1998, men udgifterne er ikke tilsvarende faldet. Det skyldes dels en ændring af
fordelingen af årselever på de enkelte uddannelser (flere på de dyre uddannelser) og
dels at ændringen i studentertallet er så marginalt at det ikke giver anledning til
ændringer i holdstørrelse med mere. Derforuden blev deltagerbetalingen pr. årselev
forhøjet på HD-uddannelsen i forhold til 1998.
Antal stå på de ordinære uddannelser er forøget med 192 i forhold
til 1998, hvilket ud over en større studenterbestand også skyldes en voksende
effektivitet.
3.4.3 Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet
Tabel 3.27 Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet

Anm.: Tilskudsfinansieret forskning er inkl.
15,3 mio. til ph.d. forskning. Øvrig uddannelse er inkl. DCN (10,2 mio. kr.).
Forskningsudgifter er ekskl. Indtægtsdækket Virksomhed (underkonto 90).
De senere år har aktiviteten på fakultetets ordinære uddannelser
været i kraftig stigning. Såvel antal studerende som STÅ-produktionen er fra 1998 til
1999 steget med 11%, og udviklingen forventes at fortsætte de kommende år. Den
gennemsnitlige uddannelsesudgift er fra 1998 til 1999 beregnet i faste priser uændret.
Fakultetet har gennem de senere år bevidst arbejdet på under åben
uddannelse at udbyde avancerede ledelses- og IT-uddannelser, hvilket har betydet, at
fakultetet har oplevet en stigning i årselever på 7%. Udbuddet af denne type
(master-)uddannelser har endvidere medført, at det har været muligt grundet et mere
attraktivt markedssegment at operere med en højere deltagerbetaling.
Fra 1998 til 1999 er der sket en ændring i opgørelsesmetoden bag
forskeruddannelse. Fra og med 1999 henføres udgifterne til ph.d.-stipendiaternes løn til
hhv. forskning og undervisning alt efter fordelingen af deres arbejdstid. I
virksomhedsregnskabet betyder dette, at de under forskeruddannelse opgjorte udgifter i
1999 alene omfatter uddannelsesudgifterne/de taksameterbetalte udgifter forbundet med
forskeruddannelsen.
Øvrige uddannelser omfatter efteruddannelsesudgifter, herunder
omskolingskurser for ledige ingeniører med henblik på ansættelse i IT-virksomheder samt
udgifter afholdt af Dansk Center for Naturvidenskabsdidaktik. I 1998 opstartedes Dansk
Center for Naturvidenskabsdidaktik, hvis formål er at udvikle nye undervisningsformer. I
forbindelse med centeret er igangsat 12 ph.d.-forløb, der er finansieret af centerets
bevilling. Ph.d.erne er fordelt mellem de deltagende universiteter. En stor del af
centerets bevilling overføres til de andre universiteter til dækning af udgifterne
forbundet med forskeruddannelsen der.
Stigningen i udgifterne til basisforskning skyldes primært initiativet
om samfinansierede nyansættelser, som fakultetet, efter at de fra ministeriet tilførte
midler er disponerede, viderefører. Fakultetets andel af udgifterne forbundet med
samfinansierede nyansættelser dækkes af opsparede midler.
Udgifterne under tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed er fra 1998
til 1999 steget med 30% og udgør nu 55% af de samlede forskningsudgifter, hvis der ses
bort fra den tekniske omlægning af henføringen af ph.d.-løn til basisforskning.
3.4.4 Aalborg Universitetsbibliotek
Tabel 3.28 Aalborg Universitetsbibliotek

Universitetsbiblioteket har som primær opgave at understøtte
forskning og undervisning på Aalborg Universitet ved at stille relevant dokumentation og
information til rådighed for studerende lærere og forskere. Aalborg
Universitetsbibliotek er ligeledes offentligt forskningsbibliotek for det nordjyske
område og efter særlig betjeningsoverenskomst bibliotek for Danmarks Biblioteksskoles
afdeling i Aalborg.
Af de samlede udgifter i 1999 skyldes 2,1 mio. kr. projekter
vedrørende DEF (Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek), svarende til 4,8% af
udgifterne i 1999.
Udviklingen i bibliotekets aktiviteter fremgår af tabel 3.24 (se side
26). Det fremgår heraf, at der i forhold til 1998 har været en vækst i de samlede
udlån på 19 %. Dette er sket med et fald i personaleressourceforbruget på 2%, og denne
effektivitetsstigning er resultatet af en øget anvendelse af IT. Bl.a. i form af et skift
fra papir- til elektroniske tidsskrifter, hvilket har betydet klare serviceforbedringer
for bibliotekets brugere.
Der er sket en dramatisk stigning i antallet af downloadede
elektroniske dokumenter i forhold til 1998, næsten en tredobling. Det afspejler
universitetsbibliotekets omstilling til elektroniske tidsskrifter og databaser, som er
tilgængelige døgnet rundt og muliggør, at mange mennesker kan bruge samme dokument i
løbet af samme dag. Samtidig er licenserne til de elektroniske tidsskrifter skruet sådan
sammen, at biblioteket køber en meget større pakke titler. Et godt eksempel er
Elsevier-tidsskrifterne, hvor biblioteket indtil juni kun havde abonnement på 90 titler,
hvor biblioteket nu har abonnement på 650 titler. Det har foreløbig betydet, at vore
brugere i løbet af det første halve år har downloaded 7.000 artikler fra disse
tidsskrifter.
Sideløbende med skiftet fra papir til elektroniske dokumenter er der
samtidig et stigende træk på bibliotekets fysiske materialer.
Universitetsbiblioteket har i lyset af den meget hastige udvikling mod
læring i virtuelle rum arbejdet med at analysere den heraf følgende udvikling i
læringskonceptet og dets betydning for integration af biblioteket som medie i
læringsprocessen. På basis af disse analyser er AUB-MILE-projektet (Model for
Information Literacy Education) igangsat med formål om at understøtte de studerendes
læreprocesser ved at designe og implementere et multimedie undervisningsprogram til
udvikling af informationskompetencer. Yderligere informationer om projektet kan læses på
: http://mile.auc.dk/. Dette projekt er det første
skridt i transformationen af biblioteket til både at være et fysisk og virtuelt medie,
som fremover vil spille en afgørende rolle i den enkeltes læringsproces.
Det næste skridt er at opbygge et Lærings ressource Center som et
dynamisk eksperimentarium, hvor informationer, elektroniske- og menneskelige ressourcer
sammensættes innovativt for at yde bidrag til et optimalt studieforløb i snævert
samarbejde med lærere og vejledere.
3.4.5 Fællesområdet
Tabel 3.29 Fællesområdet

Fællesområdet omfatter den centrale administration,
fakultetskontorerne, vedligeholdelse og drift af bygninger og arealer, andre
støttefunktioner samt diverse tværgående opgaver, fx støtte til kantinedrift og til
studentersociale formål, generel informationsvirksomhed og internationalt arbejde.
Det er universitetets mål, at de faglige aktiviteter understøttes af
en effektiv og velfungerende service med hensyn til administration og infrastruktur. Der
lægges i den forbindelse vægt på, at fællesområdets opgaver løses på et højt
kvalitativt niveau.
På det administrative område er det endvidere et mål, at opgaverne
skal løses så tæt på brugerne som muligt. Understøttet af edb-faciliteter og
personaleuddannelse søges de administrative funktioner decentraliseret på de områder og
i det tempo, som ud fra en helhedsvurdering skønnes mest hensigtsmæssig. Denne
målsætning omfatter også, at der gennemføres selvbetjeningsløsninger for de
studerende til brug ved eksamenstilmelding, udskrift af eksamensresultater mv.
Både for at effektivisere og for at gøre en decentralisering af
opgaverne enklere, anvendes en stor del af de administrative ressourcer på IT-udvikling.
Dette sker både inden for rammerne af universitetssektorens fælles VUE-systemer, men
også i form af egenudviklede løsninger. På det administrative område er IT-løsninger
i stigende grad baseret på web-teknologien.
Fællesområdets udgifter fordelt på formål vises i tabel 3.27. Som
det fremgår kan væksten i ressourceforbruget hovedsageligt henføres kapitalformål,
uddannelsesformål og bygningsdrift. Udgifterne til generel ledelse og administration er steget med 2,5 % i
forhold til 1998, men set i forhold til universitetets samlede ressourceforbrug lægger
formålet beslag på en faldende andel.
|