|
Formålet med udviklingsprojektet for institutsekretærer
har været:
- at få deltagerne klædt på til selv at give et
bud på profilen for fremtidens sekretær
- at få mod til at vise og omsætte det til handling i
hverdagen
- at gennemarbejde faglige og personlige profiler
- at skabe overblik over egne ressourcer
- at mobilisere den øvrige gruppe af kolleger og motivere dem
til forandring
- at bekæmpe Janteloven og arbejde i teams med sig selv i en
lederrolle
- at takle hverdagens mange og forskelligartede opgaver
Den overordnede metoder for hele forløbet har været Action
Reflection Learning, hvor formålet har været at lære
af og sammen med kolleger, mens man løser problemer fra sin hverdag
og arbejde med udviklingsopgaver på arbejdspladsen. Samtidig lærer
man at gøre læringsprocessen til genstand for bevidst reflektion.
På udviklingsprojektet har deltagerne fået indføring
og træning i:
Modul 1, 3 dage:
- Situationen i dag
- Brikker til et fremtidsbillede
- At levendegøre krav og vanskeligheder
- At arbejde med visioner individuelt og i grupper
- Hvordan mødes fremtid og nutid
- Netværksarbejde
Modul 2, 2 dage:
- Skabelse af billede af udviklingsprocesser
- Arbejde med stillingsbeskrivelser
- Modstand, gennemslagskraft og magt
- Vore kulturelle rødder
- Gennemslagskraft i.f.t. organisation, aktører, handlinger
- Netværksarbejde
Evaluering af Modul 1 og 2, 1 dag sammen med institutlederne:
- Hvad lærte vi? Hvad har det flyttet? Hvordan mærkes
det i hverdagen?
- Til hvilken fremtid skal udviklingen ske?
- Hvem skal gøre hvad? Sekretæren og lederne?
Modul 3, 3 dage:
- Skabe indsigt i egne ressourcer
- Afprøve grænser og konfliktsituationer
- Kortlægge egen udviklingsopgave
- At kende og holde sine grænser
- Kommunikationstræning, konfliktløsning og forhandlingsøvelser
- Det personlige udviklingsprojekt
- Værdier i organisationerne
Modul 4 og 5 af udviklingsprojektet for institutsekretærer
har haft det formål:
- At få afklaret den enkelte deltagers faktiske lederkompetence
og udviklingsmuligheder for denne
- At få lagt og påbegyndt en personlig ledelsesudvikling
ud fra en personlig udviklingsplan
- At få kendskab til ledelsesteori
- At få kendskab til personaleledelse fra ansættelse til
afsked
- At arbejde med egen udvikling ud fra en række værktøjer
Modul 4, 3 dage:
- Ledelsesteori
- Ledelsesroller
- Situationsbestemt ledelse
- Personaleledelse
- Ledelse/konfliktløsning
- Følelsesmæssig intelligens
- Assertiv adfærd
- Personlig udviklingsplan
Modul 5, 2 dage:
- Typeindikatorteori
- Arbejde med selvindsigt
- Selvfremstilling
- Følelser og ledelse
- Kollegialitet
- Teams og konfliktløsning
Modul 6, 2 dage:
- Arbejde med Myers Briggs Type Indikator
- Arbejde med egen person i.f.t. kultur
- Holdninger og adfærd i.f.t. konflikter og konflikthåndtering
Modul 7, 2 dage:
- Arbejde med synlighed
- Arbejde med gennemslagskraft
- Præsentere budskaber og forståelsen heraf
- Arbejde med tænke- og føletyper og samarbejdet mellem
dem
Udviklingsprojektet har således varet 18 dage plus det hjemmearbejde,
der har været mellem de enkelte moduler.
|