|
Formålet
med:
Udviklingsprojektet for
studienævnssekretærer har været at medvirke til at
skabe et bedre studiemiljø for de studerende på Aalborg
Universitet, herunder at:
- Bearbejde input om krav
og ønsker fra studielederne og de studerende til jobbet
- Arbejde med design og
jobbeskrivelser for funktion, arbejdsopgaven nu og i fremtiden
- Formulere de kompetencer,
der skal udvikles for at fylde det nye design ud
- Arbejde for jobudvidelse,
jobbeskrivelse i det daglige arbejde i samarbejde med studielederne
og i andre funktioner, som sekretæren måtte have parallelt
med
- Undersøge karriereudviklingsmuligheder
på universitetet generelt
- Arbejde med personlig
gennemslagskraft
- Udvikle et netværk
mellem studienævnssekretærerne på tværs af
fakulteter og fag for at støtte den faglige og personlige udvikling
samt identitet som studienævnssekretær
På udviklingsprojektet
har deltagerne fået indføring og træning i:
1. Del
- Teamdannelse og teamroller
- Interessentanalyse
- Selvfølelse og
personlig gennemslagskraft
- Netværksarbejde
- Transaktionsanalyse
- Arbejde med egenudvikling
- Refleksion og læring
- personlige strategier for udvikling og samarbejde
- Samarbejde mellem sekretær
og leder
2. Del
- Håndtering af stressende
og komplekse situationer - dig og din arbejdsplads i dag
- Tag temperaturen på
din arbejdsplads og på dig selv
- Hvordan ser dine tidsrøvere
ud. Planlægning og prioritering
- Hvad kan du gøre
- håndtering af tilspidsede situationer
- Formidlingsøvelser
med positiv feed-back
- Rollebilleder og kompetenceudvikling
(Gab-analyse)
- Hvordan ser det ideelle
rollebillede ud af en studienævnssekretær?
- Hvilke krav oplever du
på dit job?
- Hvordan kan du udvikle
dine kompetencer?
- Mål og handleplan
- Hvad fortæller
undersøgelser omkring kompetencekrav på HK-området?
- Hvilke tanker gør
PUS sig omkring kompetenceudvikling?
- Nye ansvars og kompetenceområder
- vil I tage del i ledelsesopgaver?
3. Del
- Hvordan er det gået
med at forberede oplæg?
- Tackling af nervøsitet
- Feed-back - hvordan?
- Formidling
- Forsvar- og forsvarsmekanismer
- Konflikthåndtering
- Tackling af studerende
i krise
- Krisepsykologi og hvad
I kan stille op
- Erfaringsudveksling i
netværksgrupperne om tackling af studerende i krise
- Synliggørelse
af Jeres uformelle vejlederkompetencer
Det samlede udviklingsprojekt
har således varet 12 dage + hjemmearbejde i netværksgrupper
med projekter og forberedelse af præsentationsoplæg.
Projektarbejdet resulterede
i følgende projekter:
Håndbog for studienævnssekretærer
- et job i vækst
Ret og pligt - kort og godt
Håndbog for studienævn
Projekterne kan ses her:
http://www.but.auc.dk/links_dk/sn_proj/sn_skrift.html
|